Webshop UX: így tedd hatékonyabbá webshopod bevásárlókosarát 

A bevásárlókosár a webshopok egyik legfontosabb, de a fejlesztők által mégis sokszor mostohán kezelt része. Cikkünkben ötleteket adunk mit kell átgondolnod a bevásárlókosár kapcsán, hogy javíthasd a boltod nyújtotta felhasználói élményt (user experience)!

A felhasználók szemszögéből nézve a webshopod működése alapvetően három nagy egységből épül fel: a termékek megkeresése és böngészése, a termékek kosárba gyűjtése, valamint a megrendelés. Ha belegondolsz, ez nagyon hasonló a fizikai boltokban végzett vásárláshoz. Számos funkcióval – kedvencek gyűjtése, összehasonlítás, stb. – segítheted ezeket a tevékenységeket, de a folyamat logikája jellemzően nem változik. A második nagy egység alapos tervezését sokan elhanyagolják: a bevásárlókosár olyan kézenfekvő funkciónak tűnik, amin nincs mit gondolkodni. Aki így gondolja, nagyobbat nem is tévedhetne! Ebben a bejegyzésben négy olyan gondolatot gyűjtöttünk össze, amelyeket érdemes megfontolnod, mikor webshopod bevásárlókosár funkcióját tervezed, vagy fejleszted tovább. A javaslatok a felhasználói élmény (UX) és használhatóság (usability) optimalizálására fókuszálnak, de talán nem kell sokat magyaráznunk, hogy ez a konverziós arányra is jó hatást gyakorol.

 

1.     Kezdjük az elején: kell az a bevásárlókosár?

Meglepő lehet a felvetés hogy elhagyd a kosarat: sokszor úgy hozzászokunk megoldásokhoz, hogy eszünkbe se jut újragondolni őket. Pedig, ha webshopod egy termékkategóriára van kiélezve – például tévék – korántsem biztos, hogy szükséged van a kosárra. Áss le a felhasználóid viselkedésének mélyére, és derítsd ki, mire is használják a kosarat valójában a webshopodban! Tipikusan hány terméket vásárolnak meg? Ha arra jutsz, hogy látogatóid csak egy dologért érkeznek a boltodba, esetleg ahhoz választanak még kiegészítő termékeket, lehet sokkal nagyobb konverziós arányt tudsz elérni egy egyszerűbb folyamattal, felhasználóid pedig időt spórolnak meg.

Egy remek példa olvasható Larry Marine UX-es tavasszal írt cikkében: a Proflowers virágcsokorrendelő szolgáltatás áttervezése során jutottak arra, hogy semmi szükség a jó öreg bevásárlókosárra.

A felismerés úgy jött, hogy hagyományos virágboltokban megfigyelték, hogyan viselkednek a célcsoportjukat alkotó férfi vásárlók. Hamar kiderült, hogy a férfiak semmit nem tudnak a virágokról (és nem is akarnak): tipikusan csak egy csokrot keresnek ajándékba valakinek, egy meghatározott alkalomra, esetleg mellé még valamilyen kisebb kiegészítő ajándékot. A megfigyelések gondos elemzése után teljesen áttervezték a webshopot: a csokrokat alkalmak szerint rendezték el (házassági évforduló, stb.); virágtípusok helyett, a megfelelő csokor kiválasztása után pedig egyből ahhoz illő további ajándékokat ajánlottak (például csokoládé); majd a megrendeléshez terelték a látogatót. A folyamatban semmi szükség kosárra: a vásárlók nagy többsége nem akar több csokrot venni, a kiegészítő ajándékok jó időben való feldobása (suggested selling) pedig tökéletes lelkiállapotban találja a többletértékesítéshez.

Egy ilyen leegyszerűsített folyamat sokkal jobb konverziós arányt eredményezhet, hiszen sodró folyamként viszi a látogatót a vásárlás felé; ahelyett, hogy szétesne a figyelme, vagy más webshopban is körülnézne. Természetesen ez a logika nem csak virágok esetében működhet: ha a webshopod pl. tévékre specializálódott, jó eséllyel hasonló vásárlói magatartásra számíthatsz – hány vásárlód vesz több tv-t egyszerre? A kosár helyett egy külön oldalon hasznos kiegészítőket ajánlhatsz neki – szükséges kábelek, stb. – így növelheted a vásárlás értékét, ráadásul a vásárló úgy fogja érezni, hogy szakértő segítséget nyújtasz neki.

Félreértés ne essék, nem azt állítjuk, hogy nem kell bevásárlókosár egy webshopba: arra bíztatunk, hogy vizsgáld meg alaposan felhasználói szokásokat, mivel elképzelhető, hogy a tiédben csak rontja az eladásokat. Úgy érzed, a te webshopodban nem lehet elhagyni a kosarat? Akkor olvass tovább!

 

2. Ragadós bevásárlókosár

A “perpetual shopping cart” lényege, hogy a bevásárlókosár bizonyos információi, vagy legalábbis a benne lévő áruk összesített ára folyamatosan látható a felhasználói felületen, bárhova is navigáljon a felhasználó a webshopon belül. A folyamatosan szem előtt lévő terméklista csökkenti a webshopot vásárlás nélkül elhagyók arányát, mivel az folyamatosan emlékezteti őket, hogy mit válogattak ki eddig. Kicsit hasonló ez a fizikai boltokhoz: ha már bedobtunk valamit a kosarunkba, kisebb valószínűséggel viharzunk ki anélkül, hogy megvásárolnánk azt. A termékek figyelmeztetnek rá, hogy egyszer már döntést hoztunk valamiről.

A ragadós bevásárlókosár a használhatóságot is javíthatja, hiszen folyamatosan visszajelzést ad: míg a fizikai térben csak le kell pillantanunk hogy lássuk, miket szedtünk eddig össze; addig az online közegben erről ezzel a külön funkcióval adhatunk lehetőséget. Ilyen szempontból érdemes legalább a különböző tételek listáját megmutatni, mivel az összesített ár magában még nem sok információt hordoz. Ha úgy döntöttél, webshopodba kell bevásárlókosár, akkor kevés érvet tudunk felhozni a ragadós verzió ellen, hiszen egyaránt növeli boltod használhatóságát (usability), és javíthatja a konverziós arányt is.

asos_ragados_bevasrlokosar

Ragadós bevásárlókosár az ASOS webshopjában. Ez egy diszkrét megoldás: a pontos tételeket csak az egér föléhúzására mutatja meg, a termékek száma és a teljes összeg azonban folyamatosan látható.

3. Emlékező bevásárlókosár

A “persistent shopping cart” nem jelent mást, mint hogy a webshop cookie-k segítségével megjegyzi, mi volt a vásárló kosarában, mikor legutóbb az oldalra látogatott. Míg a ragadós bevásárlókosár bevezetése szinte csak előnyökkel kecsegtet, az emlékező verzió már komolyabb adatgyűjtést és megfontolást igényel. Ha webshopodban tipikusan nagybevásárlásokat végeznek a felhasználók, amely során tíznél is több terméket válogatnak össze, akkor komoly esélye van, hogy nem egyetlen látogatás alatt állítják össze rendelésüket. A felhasználókra egyre jellemzőbb a fókuszálatlan netezés – egyszerre több oldalon, “több szálon” böngésznek, a mindennapi események folyton megszakítják az internetezést. Eközben gyakran zárnak be ablakokat, majd térnek vissza egy folyamathoz akár pár órával, vagy nappal később. Döntő tényező lehet abban, hogy folytatják-e a korábban megkezdett vásárlást, hogy megtalálják-e a már kosárba dobott termékeket, vagy elölről kell kezdeniük mindent.

Az átlagfelhasználók túlnyomó többsége szinte soha nem üríti böngészőjében a cookie-kat, így csak rajtad múlik, milyen időtartamra maradjanak a termékek a kosárban. Érdemes alaposan átgondolni, hogy mennyi idő az, amíg reális esélye van, hogy egy felhasználód folytatja korábban megkezdett vásárlását. Az átgondolásnál persze egzaktabb módszer létezik: valós látogatói adatokra építve megállapítanod az ideális értéket. Ha nem szabsz időkorlátot a cookie-nak, azt a nagyon frusztráló helyzetet idézheted elő, hogy egy korábbi látogató egy-két hónap után új bevásárlásba kezdve a webshopodban csak fél óra elteltével ébred rá, hogy egy teli bevásárlókosárba dobál be újabb termékeket.

Mivel korántsem biztos, hogy a felhasználók regisztrálnak vagy belépnek, mielőtt a válogatáshoz fognak, érdemes megfontolnod az emlékező bevásárlókosár bevezetését minden látogató számára. Természetesen a cookie-knak is megvannak a maguk korlátai, hiszen csak egy konkrét eszközön tárolják el az adatokat: miután egy látogató bejelentkezik, lehetőleg már a szerveren őrizd bevásárlókocsijuk tartalmát, hogy segítsd az eszközök közötti dinamikus váltogatást, ami ma egyre jellemzőbb a felhasználókra. Senki nem akarja újrakezdeni a nagybevásárlását a PC-jén, miután mobilon már csomó mindent összeválogatott…

 

4. Ne felejtkezz el a teljes bevásárlókosárról!

Az, hogy beépítesz egy egyszerűsített, mindig szem előtt lévő bevásárlókosarat, még nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség egy külön oldalon elérhető, teljes verzióra is. Mint minden webshop tulajdonos, te is azt szeretnéd, ha minél egyszerűbb és gyorsabb folyamattal terelhetnéd a felhasználókat a „Megrendelem!” gomb megnyomásához; de vigyáznod kell, hogy ne ess túlzásba. Ha a felhasználó úgy érzi, hogy nem teljes a kontrollja a folyamat felett, vagy nem abban a tempóban haladnak a dolgok, ahogy ő szeretné, könnyen elhagyhatja az általad gondosan felépített “csatornát” (funnel). A részletes bevásárlókosarat a felhasználó úgy nézegeti, mint a tábornok a seregeit a térképen: itt alakítja ki végleges stratégiáját, hasonlítja össze a lehetőségeket, allokálja az erőforrásait.

Valójában a bevásárlókosarat a felhasználók sokszor “kedvenc” listaként használják: az egyszerűség kedvéért ide dobálják be azokat a termékeket, amik érdeklik őket, itt hasonlítják össze ezeket, és innen szortírozzák ki azt, amit mégsem akarnak megvenni. Kínálhatunk erre különféle funkciókat – kedvenc/kívánság listák, összehasonlítási lehetőség – de sok felhasználónk akkor is a kosarat fogja erre a célra alkalmazni.

Ahelyett, hogy fölösleges harcot vívnál ez ellen, segítsd őket ebben a döntési fázisban. Több dologra is érdemes figyelned a bevásárlókosár oldalának tervezésekor: a Nielsen Norman Group remek cikke alapján gyűjtöttük össze ezeket.

  •  Minden igazán fontos adat legyen látható a termékek listájában!
    Ahhoz, hogy a felhasználó világosan be tudja azonosítani, hogy két hasonló termék közül melyik melyik, látnia kell a listában a legfontosabb adatait. Korántsem biztos, hogy emlékszik azok nevére, vagy pontos típusára. Azt, hogy milyen adatok fontosak igazán a listában, saját felhasználóid alapos megismerésével tudod meghatározni.
  • A képek alapján legyenek világosan beazonosíthatóak a termékek!
    A képek a listában nem csak dekorációk, hanem segítenek a felhasználónak világosan beazonosítani a termékeket, ezzel javítva a használhatóságot (usability). Fontos, hogy a képek pontosan a felhasználó által kiválasztott tulajdonságokkal ábrázolják a terméket (ha fekete notebookot dobott be a kosárba, fekete legyen a képen is), ezzel is visszajelzést nyújtva a felhasználónak a döntéséről. A képeknek kellően nagynak kell lenniük, hogy világosan beazonosítható legyen a termék: egy miniatűr kép csak fölösleges design elem, nem javítja a használhatóságot.
  • A termékek adatlapja legyen könnyedén elérhető a bevásárlókosárból is!
    Ha a felhasználó rákattint a termék nevére vagy a képre, érje el egyből az adatlapját. Legyen teljesen világos, hova kell kattintania, hogy az adatlapra jusson.
  • Legyen meg a döntés szabadsága!
    Egyértelműnek tűnik, de nem árt elismételni: az egyes termékek törlése és a vásárolni kívánt mennyiség kiválasztása legyen könnyedén elérhető és világosan látható. Ha ezeket nem tesszük jól láthatóvá, a felhasználó úgy érezheti, nincs teljes kontrollja a vásárlás felett, így bizonytalanság ébredhet benne. Ne gondold, hogy többet fogsz eladni, mert alig láthatóvá teszed a termék törlése gombot: csak frusztrálni fogod a felhasználóidat. Akkor veszíthetsz el leggyorsabban egy vásárlót, ha nem érzi kezében az irányítást a folyamat felett. Különösen fontos ezeket a funkciókat világossá tenni, mivel a felhasználók sokszor összehasonlításra használják a bevásárlókosarat: gyakran fognak belőle kidobni olyan termékeket, amelyek vesztesen kerültek ki az összevetésből.

 

A bevásárlókosár a webshopod szerves része

Mint láthatod, a bevásárlókosár sokkal izgalmasabb eleme egy webshopnak, mint elsőre tűnhet, így komoly figyelmet igényel. Bizonyos esetekben még az sem biztos, hogy szükséged van rá! A fenti tanácsok nem kőbe vésett szabályok: sokkal inkább arra szolgálnak, hogy olyan szempontokat adjanak a kezedbe, amelyek mentén elindulhatsz, és átgondolhatod saját felhasználóidnak és célcsoportodnak milyen bevásárlókosár nyújthatja a legtökéletesebb felhasználói élményt.

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.