Dobjátok a felhasználók elé! Várj, mégse…

Jó olyan projekten dolgozni, ahol a termék megálmodója és fejlesztője nyitott a javaslatokra, és pontosan tudja, hogy egy innovatív digitális termék ma nem lehet tökéletes a piacra lépéskor. Egy ilyen termék sosincs kész – nézzük csak meg pl. a Facebookot, ezt a folyton fejlődő hatalmas platformot. A repara.hu csapata is pontosan tudta ezt, így teljes nyitottsággal álltak a közös munka elé.

Mikor menj piacra a fejlesztéseddel?
A repara.hu  csapata szerint minél előbb.

A repara.hu egy ajánlóoldal, ahol az ismerőseink segítségével tudunk megbízható szolgáltatókat találni. Szinte törvényszerű hogy egy ilyen digitális termék nem lehet tökéletes megjelenésekor, hiszen éppen az a feladata, hogy egy eddig nem létező megoldást nyújtson egy újonnan felismert piaci igény alapján. Ilyenkor egy csomó feltételezésre – jobb esetben kutatásokra és felhasználói interjúkra – alapozva halad egy fejlesztés, mivel legalább a szolgáltatás egy aspektusában – ahol azt a bizonyos újdonságot hozza a piacra – nincs honnan merítenie.

A semmiről nehéz kérdezni

A fő probléma, hogy az emberek nem túl jók abban, hogy véleményt mondjanak egy készülő termékről, amíg nem tudják kipróbálni. Henry Ford híres mondása szerint, ha az autók népszerűvé válása előtt megkérdezte volna az embereket arról, mit akarnak, azt mondták volna: “gyorsabb lovakat”. Akármennyire közel tartottuk a fejlesztést a felhasználói igényekhez, egészen az első valóban kipróbálható verzió elkészültéig marad a bizonytalanság, vajon hogyan is fogadják majd azt. Az okos fejlesztő tudja, hogy ezt a pontot nem érdemes valami ködbevesző, távoli jövőbe tenni, mikorra a termék majd “tökéletes lesz”. Egy tényleg innovatív szolgáltatásnál borítékolható, hogy nem lesz tökéletes elsőre, pont azért, mert lehetetlen minden felhasználói igényt előre kipuhatolni. A fogyasztók maguk se tudják pontosan, mit is akarnak, amíg kezükbe nem vesznek legalább egy működő prototípust.

Nem véletlenül indul ma számos digitális szolgáltatás béta módban, a kezdetekkor ingyenesen – akár publikus, akár zárt béta teszt formájában. Ilyenkor kezdődik el az a hosszú iterációs folyamat, amely során a fejlesztő egyre jobban a felhasználói igényekhez csiszolhatja teremtményét. Fontos leszögezni, hogy nem arról beszélek, mikor valaki fizető ügyfeleit akarja ingyenes béta tesztelőnek használni – ennél rosszabb stratégia nincs is -, hanem arról, hogy a terméket érdemes minél előbb kipróbálható állapotba hozni és valós felhasználók kezébe adni. Ilyenkor a büszkeséget félre kell tenni: ez nem azért történik, hogy dicséreteket gyűjtsünk be, hanem, hogy még jobban a felhasználói igényekhez igazodhassunk.

 

Repara: összekötni a szolgáltatókat a fogyasztókkal

A repara.hu-t az indulását követően, az említett “csiszolási” fázis idején tesztelték a Testbirds tesztelői, a publikus béta szakaszban. Ilyenkor sok visszajelzés érkezik a fejlesztőkhöz, de strukturálatlan formában, és jellemzően inkább szélsőséges vélemények – csak az ragad billentyűzetet, aki nagyon elégedett, vagy éppen nagyon elégedetlen. Mi segítettünk benne, hogy objektív, átláthatóképet kapjon a fejlesztőcsapat, elfogulatlan felhasználók véleményei alapján. Tükröt tartottunk eléjük.

Ma, ha online akarunk termékeket vásárolni, akkor rengeteg felhasználói vélemény alapján hozhatunk döntést. Ráadásul még a nemzetközi oldalakon is vadászhatunk kritikákat, hiszen külföldön is főleg ugyanazok vannak a virtuális polcokon. Egyből nem ilyen könnyű a helyzet, ha helyi szolgáltatót keresünk – legyen az akár idősápoló, asztalos vagy kerékpárszerviz. Meglepően kevés információt találhatunk ilyenkor a világhálón, és pláne rosszul strukturálva, így a 21. század embere szinte tanácstalanul vakarja a fejét, mi alapján is válasszon. Erre kíván választ nyújtani a repara.hu: a felhasználóknak megkönnyíteni a választást, a szolgáltatóknak pedig segít kommunikálni reménybeli ügyfeleik felé.

Nagyon jó és hiánypótló az alapötlet, ebben nagy volt az egyetértés a tesztelőink között. A repara.hu esetében különösen fontos volt, hogy mielőbb élesben elinduljon, hiszen mielőtt belaknák a szolgáltatók és a felhasználók, csupán üres váz a rendszer. A kezelőfelület apró hibái megbocsáthatóak induláskor, ám a felhasználói vélemények és a szolgáltatók által megosztott tartalmak, információk hiánya használhatatlanná teheti az oldalt. Igazi tartalom pedig csak akkor kerül a rendszerbe, ha a felhasználók elkezdik aktívan használni.

Valóságban edződve

A felületen bőven akad még hiba, idegesítő kis akadály, hiányzó funkció, amikre a tesztelők kíméletlenül rá is mutattak. Ennek ellenére úgy gondoljuk, Kovács Péter, a repara.hu ötletgazdája jó döntést hozott, mikor már egy publikus béta üzemmódban elindította az oldalt, ahelyett hogy végletekig csiszolgatta volna a stúdióban. Ilyen szolgáltatás még nem volt a magyar piacon, így nagy lett volna a veszély, hogy ha a fejlesztők túl sokáig mennek a saját fejük után, elszakadnak a valós felhasználói igényektől. Most, hogy az újonc szolgáltatás ki lett lökve a valóságba, ez sokkal könnyebben elkerülhető: az adatbázis már szépen épül, és így olyan valós problémák kerülhetnek felszínre pl. a keresés kapcsán, amelyekre “laborban” szinte lehetetlen lenne rájönni. Tesztelőink sokkal megalapozottabban ítélhették meg a rendszer erényeit és hibáit így, mintha egy zárt környezetben próbálták volna ki.

Természetesen vannak szoftverek, amelyeknél az ehhez hasonló nyilvános béta üzem nem elképzelhető. Azonban egy komplex, felhasználói tartalomra erősen építő digitális szolgáltatás esetében mi mindenképpen követendő útnak tartjuk. Ezzel senkit nem arra bíztatunk, hogy felhasználói tesztelés nélkül lökje ki szolgáltatását a külvilágba – rengeteg hibára már zárt béták alatt, sőt drótvázakon végzett tesztek során fény derül -, de főleg a közösségi funkciókat nagyon nehéz mesterséges környezetben letesztelni. Végül minden innováció a valóságban mérettetik meg – ne dédelgessük hát túl sokáig a fejlesztői-környezet melegében, adjuk minél előbb felhasználók kezébe 🙂

Fontos azt is mérlegelni, hogy fejlesztésünk valóban olyan innovatív-e: vannak jól bevált termékkategóriák, ahol elvárható, hogy megjelenéskor már egy alaposan tesztelt, kicsiszolt terméket kapjon a nagyközönség, pláne ha jó pénzért tervezzük árulni. Ilyenkor az alapos felhasználói tesztelés zárt formában jöhet. A repara.hu modelljébe viszont remekül passzolt egy publikus béta üzem.

Reméljük a repara.hu jelentős szereplőjévé tud válni a hazai internetnek, hiszen az ötlet tényleg hiánypótló. Pár hónap múlva, a Béta üzem befejezését követően mi is újra alaposan megnézzük a rendszert, hogy lássuk, hogyan is fejlődik tovább!

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

2 hozzászólás to “Dobjátok a felhasználók elé! Várj, mégse…

  • samson84
    3 év ago

    Hali, a második repara.hu-s link (az első a címben van, a második az első bekezdésben) rossz, lemaradt a http a link elől. Hmm, ti ilyen teszteléssel foglalkoztok nem? 🙂

    • Szia!

      Köszi, hogy szóltál, javítottuk. Arra azért nincs kapacitásunk, hogy minden bejegyzésünket tesztelőkkel ellenőriztessük 🙂
      Csatlakozz te is a tesztelőinkhez, és vadászhatsz hibákat ügyfeleink termékeiben, oldalain. Itt tudsz regisztrálni https://nest.testbirds.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.