Mobil app leckék 2: A felhasználód figyelme értékes árucikk

Állandó vita folyik róla, hogy mennyi idő van felkelteni a figyelmét egy weboldal látogatójának, a közönség egy tagjának egy prezentáció során, egy nézőnek egy YouTube videó elején. A konszenzus általában az, hogy jóval kevesebb, mint létrehozójuk remélte. Abban is mindenki egyetért, hogy ezért az internetet kell okolni, ahol a folyamatos tartalom áramlással csak úgy tudunk megbirkózni, hogy pillanatok alatt hozunk döntéseket arról, mi érdekel minket és mi nem, majd gyorsan “lefölözzük” a legizgalmasabb részeket.Az interneten már sosem kell azon izgulni, hogy majd elfogy a tartalom, így büntetlenül ugrálhatunk tovább, mindig csak fel-fel kapva információ morzsákat. Hol van már az az idő, amikor egy magazint gondosan kiolvastunk, a végén még az unalmasnak tűnő cikkeket is átböngészve, mert a semminél az is jobb.

Az internet a választás teljes szabadságát hozta, de ezzel le is bontotta a korlátokat, amik segítettek fókuszálni figyelmünket. Tovább rontja a helyzetet, hogy az interneten jellemzően folyamatosan “multitaskolunk”: váltogatunk a tevékenységek között, oda-vissza ugrálva, ezzel megtörve az információfelvétel hagyományos, lineáris formáját – nem végigolvasunk valamit, hanem csak információkat csipegetünk fel. Ezek a beidegződések erősen befolyásolják viselkedésünket más mindennapi tevékenységeink folyamán is, mint pl. a szoftverek, mobil appok használata.

 

Mennyire rövid időről beszélünk?

8-9 másodpercről egy weboldal esetében. Ami a statisztikák szerint évről-évre csökken (bizonyos kutatások szerint szerint már most is csak 4-6 másodperc)

Ennyi időnk van, hogy felkeltsük a látogatónk figyelmét. És ebben már benne volt az oldal betöltődése is! Ha az oldal lassan töltődik, a látogatók meg se várják azt: 32%-uk valamikor az első és az ötödik másodperc között már tovább is kattint.

A fenti számok nem szabad, hogy megijesszenek: a jó tartalomra ma is ugyanúgy van igény. Amit szem előtt kell tartanod az, hogy az emberek sokkal kevesebb időt szánnak rá, hogy felmérjék, mi a számukra érdekes és értékes, és ennek a ténynek nagy figyelmet kell szentelned.

 

Mi köze mindennek a mobil appokhoz?

Rossz híreim vannak: itt sincs sokkal több időd megragadni a felhasználó figyelmét. Miután valakit rávettél, hogy töltse le alkalmazásodat, az első indítást követően elképesztően gyorsan fogja eldönteni, elkezdi-e használni. (Hogy rendszeresen használja majd, arról most még ne is beszéljünk…) Ezek az első másodpercek döntőek, így olyan alapossággal kell megtervezned őket, mintha egy színdarabot rendeznél. A te színészeid a felhasználók: apró nehezítés, hogy nem mondhatod meg nekik mit csináljanak, csupán finoman terelgetheted őket. A feladatod kettős: egy, elkapni a felhasználó figyelmét, és kettő, észrevétlenül (vagy szórakoztatóan) elkezdeni megtanítani az appod használatára. Ha az alkalmazásod egyszerű, mint egy szög, akkor a felhasználót pillanatok alatt rá kell vezetned, miért is hasznos számára ez – ilyenkor valóban csak egy pár másodperces folyamatot kell tökéletesen megtervezned.

Ha az alkalmazásod komplexebb, akkor egyszerre kell megbirkóznod a két feladattal: fent kell tartanod a figyelmét és motivációját, miközben megtanulja használni a funkciókat. Folyamatosan emlékeztetned kell rá, miért is lesz jó neki, ha végre “belakja” az appot, hogyan teszi az majd boldogabbá/szebbé/bulisabbá a napjait. Rengeteg app van, amelyet “személyre kell szabni” ahhoz, hogy igazán hasznos legyen a felhasználónak: különösen nehéz helyzetben vagy, ha ilyet fejlesztesz, hiszen amíg ezt nem teszi meg a felhasználó, nem érezheti igazán, mit nyújt számára a fejlesztésed. Figyelem: ha az appod eleve túl komplex, mert nem kellően a mobil tér működését figyelembe véve, lézerpontos fókusszal és szigorral tervezted meg, akkor nem fog megmenteni a legjobb bevezető se. Ez a bejegyzés arról szól, mikor valóban jó appok buknak el a rosszul megtervezett első indításon.

 

A felhasználó figyelemhiányos. Fogadd el.

Tehát megtervezted az évezred appját, teleraktad (legalábbis szerinted) fantasztikus funkciókkal. Sajnos mindez fölösleges volt, ha nem szánsz kellő időt az első használatot bevezető színdarab koreografálására. A felhasználó motivációs szintjét a belépést követően minél feljebb kell tornászni, majd a tanulási időszak során megpróbálni fenntartani. Ha a felhasználó motivációja csökkenni kezd – magyarul elkezdi unni a folyamatot – pillanatokon belül ki fog lépni és nagy szerencse kell hozzá (vagy külső impulzus, mint egy meggyőző PR cikk), hogy újra nekifusson a használatnak.

Ahogy a színdarabok esetében, a tökéletes előadáshoz itt is csak próbák sokaságán keresztül lehet eljutni. A tervezési folyamat során alapos felhasználói tesztelésre van szükséged, lehetőleg több lépésben, folytonosan iterálva, amíg el nem jutsz oda, hogy a felhasználók nagy része gond nélkül eljut a pontig, ahol valóban használatba vette az appot.

 

A te mobil fejlesztésed teljesíti az alábbi négy feltételt?

  • Első belépéskor másodpercek alatt megragadja a felhasználód figyelmét?
  • Egyből világossá válik a felhasználódnak, mitől teszi jobbá az életét az appod, ezzel megnövelve a motivációs szintjét?
  • Szórakoztató formában, szinte észrevétlenül tanítod meg felhasználódat kezelni a fő funkciókat?
  • Míg a felhasználód megtanulja kezelni appodat folyamatosan fenntartod a motivációját?

 

A végén pedig következzen egy kis demonstráció, hogy a figyelmünk sokkal könnyebben elkalandozik, mint pár éve.  Próbáld végignézni a 3 percet – én bízok benned.

 

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

One Response to “Mobil app leckék 2: A felhasználód figyelme értékes árucikk

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.