Mi különbözteti meg az élenjáró webshopokat a többitől?

Webshopot építeni nem egyszerű dolog: a fizikai boltokkal ellentétben itt nincsenek hatalmas polcok, amiken az egymáshoz hasonló termékek elhelyezése segíti a vásárlót a tájékozódásban; nincsenek bolti dolgozók, akikhez oda lehetne menni, kérdezni és a termékek sem foghatók meg fizikailag. Nincs egyetlen bejárat sem és nincs pénztáros. A neten egy ici-pici kétdimenziós ablakon keresztül vásárolunk bolti eladók segítsége nélkül úgy, hogy közben ugyanannyi terméket lehet kosárba rakni, mint egy hipermarketben. Rengeteg információt kell a vásárló előtt megjeleníteni, de úgy, hogy egyszerre ne túl sokat… Csupa kihívás, csupa buktató a webshopok üzemeltetői számára.

really-cool-waterslides

A felhasználó tudni akarja, hol tart a vásárlási folyamatban

Az elmúlt bő tíz évben a netes vásárlás széleskörben elterjedté vált, már nem számít ufónak, aki webshopban veszi a cipót vagy éppen a cipőt… (bocs). A netes vásárlásnak már vannak normái, legalábbis a felhasználók fejében egyre tisztább elvárások vannak a webshopok irányában. Ezek az elvárások egyébként eléggé triviális dolgok, pontosabban elmondani egyszerű csak őket, teljesíteni annál nehezebb. Az egyik ilyen elvárás, hogy a felhasználó tudni szeretné, hogy hol tart a vásárlási folyamatban, tehát ha a rákattint például a megrendelem gombra, pontosan mi fog történni: már fizet is a bankkártyájával vagy csak bekerül a termék a kosárba. Néhány évvel ezelőtt ez még téma volt a webshopos tesztekben. De nézzük, hogy mit mondanak a tesztelők a mostani webshopokról.

Az Év Internetes Kereskedője kiválasztása során 40 webshopot teszteltünk le, minden webshopot 15 tesztelő nézett meg, vagyis 600 kitöltött kérdőívet értékeltünk. A válaszok alapján elmondható, hogy még a versenyben hátul végzett webshopok is teljesítik azt az alapvető felhasználói elvárást, hogy a felhasználó tudni akarja, hol tart a vásárlási folyamatban. Azonban nagy különbség van az élmezőny és a hátul végzett webshopok között abban, hogy a felhasználói felület designja mennyire letisztult, és milyen könnyű a felhasználónak a termékeket megtalálni.

evker-logoA felület letisztultsága egyszerre szolgál esztétikai és funkcionális célokat. Voltaképpen arról van szó, hogy a felhasználó, aki egyébként lehet, hogy most látja a webshopot először, a felületen könnyen eligazodik, a szemével erőfeszítés nélkül rátalál a funkciógombokra, linkekre, menüpontokra. Mivel ez azt feltételezi, hogy nincsenek a felületen felesleges sallangok, tehát a felület a rendezettség érzetét nyújtja, az olyan felület, amin a látogató szeme könnyen eligazodik, egyszersmind esztétikailag is rendben van. Na most ez így elmondva talán egyszerű, de az életben éppen a sallangok azonosítása a nehéz feladat: a webshopok gazdái gyakran szeretnének minél több (számukra) fontos információt elhelyezni a képernyőn, azonban befogadói oldalról az információk jó része sallang, vagyis az adott pillanatban még vagy már egyáltalán nem releváns. Nos, a tesztek azt mutatják, hogy azok a webshopok nyújtanak jobb felhasználói élményt, amelyek jobban eltalálják, hogy milyen információ számít sallangnak a felhasználóknak, és ezeket eldobják vagy elrejtik, így letisztultabb lesz a felületük.

baldA mai webshopok másik nagy kihívása, hogy hogyan tudják elérni, hogy a felhasználók könnyen rátaláljanak a termékekre és minden lényeges információt megkapjanak róluk. Az élen végzett webshopoknak a termékkeresőjük, a termék kategorizálásuk, és a termék adatlapjuk egyaránt erős. A felhasználók gyakran nem tudják pontosan, milyen terméket keresnek, csak halvány elképzelésük van, pl. csak annyit tudnak, hogy téli gumira van szükségük a H szériás Astrájukra, de hogy mekkora a gumi mérete, már nem. Tudják, hogy ajándékba szeretnének adni egy kompakt fényképezőgépet, de elvesznek az óriási kínálatban. A vásárlóknak nem könnyű meghozni vásárlási döntéseket, és ebben támogatásra van szükségük: a legalapvetőbb igény a részükről az, hogy megtalálják a számukra releváns termékeket és az azokhoz kapcsolódó legfontos információkat.

A netes vásárlás elterjedésével, a kereskedelmen belüli súlyának növekedésével a vásárlói elvárások is egyre határozottabbak, és egyre letisztultabbak lesznek, így a webshopok is folyamatos fejlődésre (vagy pusztulásra) vannak ítélve. Kíváncsian várjuk, hogy a következő években a webshopok hogyan teljesítik majd a felhasználói elvárásokat és hogyan állnak helyt az Év Internetes Kereskedője Díjért folytatott versenyben.

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.