A jó mobil app: célszerszám

Egy mobil app fejlesztése 2013-ban nagyobb kihívás a marketing és termékfejlesztés számára, mint a programozóknak.
Minden elköltött forint és beleölt munkaóra mehet a levesbe, ha a felhasználók nem használják az appot. Egyre kevésbé népszerű a megvehető, fizetős appok üzleti modellje. A legtöbben vagy brandjük, szolgáltatásaik kiegészítéseként készítenek ingyenes alkalmazásokat, vagy a hirdetésektől, appon belüli vásárlásoktól, esetleg előfizetési díjakból várják a bevételt. Ez utóbbiak mindegyike arra épít, hogy a felhasználó gyakran és szívesen használja majd az alkalmazást. Ezzel előtérbe kerül a felhasználói élmény szerepe. Azonban a tökéletesre csiszolt UX is kevés az üdvösséghez.

A mobil app célja

A sikerhez vezető út ott kezdődik, hogy világosan látjuk, milyen felhasználói igényt is akarunk kielégíteni. Lehetőleg többes szám nélkül: a jó app nem a PC-ken megszokott „szerszámosláda”, amiben a könyvelőtől kezdve az egyetemistáig mindenki megtalálja a számára fontos eszközöket. A jó app egy iszonyat kényelmes kalapács, ami csak egyetlen dologra jó, de arra nagyon. Kézbe fogod és mintha a kezed kiterjesztése lenne.

A jó app az ötlettől elkezdve tudatosan épül fel, hogy egyetlen igényt kielégítsen – a fejlesztés minden lépése ezt kell, hogy szolgálja. A legprofibban kivitelezett marketing kampány is csak addig tudja eljuttatni a felhasználót, hogy letöltse az alkalmazást, arra már nem tudja rábírni, hogy használja is. Mobilos környezetben a felhasználók pillanatok alatt hoznak döntést arról, hasznos-e számukra egy szoftver, tanulási görbéről pedig nem is álmodhat a fejlesztő. Van egy perc elmagyarázni mire jó az app, és ez alatt már kezelni is meg kellett tanítani a usert. Ezt elérni csak akkor van esély, ha a marketing, a termékfejlesztés és a fejlesztők mind pontosan tudják, hogy milyen igényre is ad majd választ az alkalmazás. Így lehet olyan üzenetekkel megszólítani a reménybeli felhasználót, amikkel termékünk letöltésére bírva már tisztában lesz vele, mire tudja azt használni, a tökéletesen megalkotott felhasználói élmény pedig majd maradásra bírja. Ahogy belépett, az app sietve kézen fogja, lelöki a 10-20 másodperces „tanulási csúszdán”, majd jöhet a zavartalan szórakozás vagy produktivitás fázisa.

A mobil korszak bajnokai az egyszerűség bajnokai

Mindenki arról álmodik, hogy szolgáltatása igazi platformmá válik a felhasználók számára, amire újabb és újabb funkciókat húzhat fel. Azonban a legtöbb fejlesztés nem jut el a Facebook sikerének magasságaiba, sőt, ha túl ambiciózus volt – Ikarosz módjára megégetve magát – sokszor csak a szemetesládáig jut. Ezek a komplex szolgáltatások általában PC-s környezetben húzták be a felhasználói bázisukat, és alakítottak ki kvázi függőséget körükben – az, hogy jelenleg mobilon is hasonlóan sikeresek már ennek a következménye. A mobilos éra szuperhősei az Instagram egyszerűségű megoldások: lőj egy fotót és húzz rá egy filtert, aztán oszd meg! Célszerszám: filterező szoftver. A mobiltelefonunk svájci bicska, de el kell fogadnunk, hogy az appunk csupán a kedvenc dugóhúzó lehet a készletben. Ha ez sikerült, már nyertünk, mert használni fogják.

 


Bővebben is érdekel milyen egy jó mobil alkalmazás?

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.