Mikor kérdezzük meg a felhasználókat?

Az UX MAGAZINE ősszel Los Angelesben kapta el egy interjúra Steve Portigalt, az „Interviewing Users” könyv szerzőjét, nem mellesleg igazi véleményvezért a modern UX területén. Portigal a felhasználókat érintő kutatás fontosságáról és helyes módszereiről mesélt. Az interjú során elhangzott egy érdekes kérdés arról, hogy mikor érdemes a felhasználói visszajelzések gyűjtésére költeni: két válaszán elgondolkodva kicsit én is kifejtem a véleményemet.

Portigal szerint két alkalom van, amikor szinte kötelező megkérdezni a felhasználókat:

  • Mikor nem tudjuk a választ egy fontos kérdésre, amely felmerült a fejlesztés folyamán.

Ez szerintem is nagyon fontos pont, de nehéz magunkat rákényszeríteni. Érthető, hogy nem szeretnénk a fejlesztést leállítani – megnyomni a „pause” gombot – se késleltetni, csak azért, mert nem tudjuk, hogy például milyen sorrendben legyenek a menüpontok. Pedig érdemes lenne, hiszen később már nagyon nehezen tervezünk át egy teljes koncepciót. A fejlesztés korai szakaszában beépített, nem felhasználóbarát megoldások sokszor gyermekbetegségként kísérik végig az alkalmazást jó pár verzión keresztül: pedig egyszerűen elkerülhetőek lettek volna a felhasználók korai megkérdezésével. Ahhoz, hogy kérdéseket tegyünk fel, nem kell, hogy az alkalmazás már végleges állapotában legyen, megfelelő technikákkal bármikor szerezhetünk jól használható visszajelzéseket.

  • Ha elfeledkeztünk a szerénységről és mindent a saját fejünk után csináltunk.

Lehet, hogy fejlesztésünkben részt vesz UX-szel foglalkozó szakember, akinek a fő feladata eleve az, hogy biztosítsa, az alkalmazás tökéletes felhasználói élményt nyújtson, ám bármennyire is objektív próbál maradni, ő is a projekt része, aki már nem lesz képes saját művére valódi végfelhasználóként tekinteni. Saját döntéseink remeknek, logikánk briliánsnak tűnhet, de ha a döntéseket csak feltételezésekre alapozva hozzuk meg („mit akarhat itt a felhasználó…”), akkor valójában csak tippelgetünk. Tudomásul kell venni, hogy a szoftvereket nem magunknak fejlesztjük, hanem a felhasználóknak – és ma a végfelhasználók nagyon távol vannak a fejlesztőktől, mind technikai tudásban, mind gondolkodásmódban.  A felhasználók megkérdezése után már tények lesznek a kezünkben.

 

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.