De mégis mitől jobb az egyik webshop, mint a másik? Kritikus felhasználók

Sokan kérdezik tőlünk, hogy milyen egy jó webshop? Az Év internetes kereskedője verseny felhasználói visszajelzéseiből összegyűjtöttük a legtöbbek által emlegetett észrevételeket és a legnagyobb tanulságokat. Nincs pontos recept, de vannak olyan alapvető dolgok, amiket ma a felhasználók egyértelműen elvárnak. Ezek az alapelvárások határozzák meg azt, hogy szeretik-e az adott internetes áruházat.

Bár a most következő felsorolásunk sok esetben egyértelműnek vagy bagatelnek tűnhet, számos alkalommal tapasztaltuk, hogy a fejlesztés hevében a megrendelők átsiklanak a lenti elvek érvényesülése felett.

Legyen letisztult a webshopod

Döntő szerepe van az első benyomásoknak: a design egyszerűségének, a letisztultságnak. A felhasználók nem szeretik, ha zsúfoltak az oldalak. Ha az oldalon, ahová érkeznek, túl sok a tartalom, még akkor is elbizonytalanodnak, hogy merre haladjanak tovább, ha egyébként céltudatosan érkeztek az oldalra. Ezzel növekedik annak az esélye, hogy elhagyják a webshopot. Ha első ránézésre nem találják meg a keresett információt, akkor nem érzik majd kellőképpen megfelelőnek a honlapot.

A felhasználó azért érkezett az oldalra, hogy megtaláljon egy terméket

Ha már ott tartottuk a felhasználót a weboldalon az első öt másodperig, akkor a következő döntő pont, hogy megtalálja-e, amit keres. A felhasználók inkább a keresési folyamatból, a termékek közt való kiigazodás egyszerűségéből döntik el, hogy kedvelik-e a webáruházat.

A keresés lehet konkrét, amikor a felhasználó már úgy érkezik a webshopba, hogy tudja, mit akar. Ekkor jól jön egy szabadszavas kereső, ahova beírhatja a termék megnevezését. De még ekkor is böngészhet tovább, sőt, az is előfordulhat, hogy a webshopunk felkeresésekor még nem tudja pontosan, mit szeretne venni, csak nézelődik.

Nemrég volt egy webshopos tesztünk, ahol nem volt szabadszavas kereső és szinte minden tesztelő megemlítette ezt, holott nem kérdeztünk rá konkrétan. A felhasználók a szabadszavas keresőhöz nagyon hozzá vannak szokva, holott mi találkoztunk már egyéb innovatív megoldásokkal is, amelyek ennél még sokkal irányítottabban segítik a felhasználót. Az alábbi példában egy cipőwebshop keresője látható, ami nem adott szabadszavas keresési lehetőséget, helyette viszont segít a vásárlóknak a megfelelő paraméterek alapján kiválasztani a terméket. Azzal, hogy irányítottan segít a felhasználóknak keresni, akár ki tudja váltani a szabad szavas keresőt is.
cipowebshop
A keresés mindkét esetben akkor válik könnyűvé, ha olyan szűrési paraméterek vannak, amelyek segítik a felhasználónak a termékválasztást. Azt tartsuk szem előtt, hogy ezek a jellemzők vezetik a felhasználót a gondolkodásban, ezek a válogatási szempontok segítik őt.

Informatív termékadatlapok

Fontos, hogy informatívak legyenek a termékadatlapok, látszódjon a készletelérhetőség, jó méretű és minőségű termékképek legyenek. Mindig ugyanott és ugyanazokat az információkat érjék el a felhasználók, mivel nem szeretik, ha a webáruház nem egységes. Ha például nagy méretű termékfotókat használsz az egyik terméklapon, míg egy másik termék oldalán már kisebb kép van, vagy épp nincs is, az bizalmatlanságot szülhet. Ha nincs fotó, a felhasználó bizonytalan lesz abban, hogy mit is fog megrendelni, még egy egyébként igen részletes termékadatlap esetén is.
madarwebshopok-termekadatlapok
A vásárlók szeretnék tudni azt is, hogy mikor kapják kézhez a terméket. A raktárkészletre vonatkozó adatoknál nem csak általános információkat akarnak látni, hanem az adott termékre vonatkozó releváns adatok megjelenését várják el. Mondjunk többet annál, minthogy raktáron van vagy nincs egy termék, hogy számolni tudjon vele a vásárló, kb. mikorra kapja meg.

Szólj érthetően a vásárlóidhoz

A leírás legyen jól tagolt, a specifikációt értsék meg a felhasználók. Találkoztunk már olyan elektronikai eszközöket forgalmazó webshoppal is, amiről látszott, hogy nagyon profi a témában, azonban a laikus felhasználó semmit nem értett a specifikációkból, fogalma sem volt, hogy mit jelentenek az ott leírtak. A megfogalmazás persze a forgalmazott termékek típusától és a célcsoporttól is függ, de ügyeljünk arra, hogy ne legyünk szakmaibbak a kelleténél.

Nem mindenki akar regisztrálni csak azért, mert éppen az oldalunkra tévedt

A megrendelési folyamat kevésbé van hatással arra, hogy milyennek ítélik meg a webáruházat; ha megtalálják a terméket és megszületik a vásárlási szándék, akkor jellemzően már végig tudnak menni a megrendelési folyamaton, de azért van pár tényező, ami itt is fontos. A felhasználók szeretik, ha a vásárlási folyamat is egyszerű, amelyben jól végigkövethetők a megrendelés lépései. Fontos, hogy minden releváns információt megkapjanak a rendeléskor, ne kelljen a súgót bogarászni amiatt, hogy melyik szállítási mód mennyibe kerül.

Regisztrálni pedig csak akkor szeretnek, ha elkötelezett vásárlók, rendszeresen vásárolnak az adott webshopban. Ezért elengedhetetlen, hogy tudjanak vásárolni akár vendégként is. Hogy milyen érvek szólnak a kötelező regisztráció ellen, arról már egy korábbi blogbejegyzésünkben is szóltunk.

Nyugodjunk meg: a felhasználók sem várnak el nagyon összetett funkcionalitást. Mivel minden webshop más és más, máshol vannak a kritikus pontok. Egy ruházati internetes áruháznál általában sokkal kevesebb termékjellemző alapján is tudunk terméket választani, mint egy elektronikai eszköznél – ezért nyilvánvalóan más szempontokat kell szem előtt tartani az oldal fejlesztésekor. Amit szeretnénk üzenni minden webshop tulajdonosnak: kérdezzétek meg a felhasználóitokat. Ők tudnak nektek abban segíteni, hogy mit szeretnek a webshopotokon és mi az, amin javítanotok kellene.

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.