A döntés szabadsága, avagy érvek a kötelező regisztráció ellen

keep-calm-dont-registerAz elmúlt hónapokban többször előfordult, hogy webshop vagy app fejlesztőket hallgattam érvelni az online értékesítéshez kapcsolódó kötelező regisztráció fontosságáról. A felhasználói élmény kutatásaink során ez a megközelítés viszont egyetlen egyszer sem találkozott tesztelőink elvárásaival. Természetesen az esetek nagy részében a felhasználók is profitálhatnak a regisztráció adta lehetőségekből, de inkább akadályként élik meg az ilyesfajta kötelezettségeket, hiszen:

  • A regisztrációhoz újabb jelszó tartozik, amit meg kell jegyezni;
  • Nem akarnak később irreleváns marketing megkereséseket kapni;
  • Kétségeik vannak a személyes adatok megfelelő kezelésével kapcsolatban;
  • A vásárlási idő indokolatlanul meghosszabbodik;
  • Úgy kell megadni személyes adatokat, hogy nem látható, miért is szükséges ez a vásárláshoz. (pl. a vásárló neme az ő szempontjából irreleváns adatnak tűnhet)

A fenti csalódások nem csak a webshop megítélést rontják, de akár azt eredményezhetik, hogy a felhasználó más szolgáltatót választ végül!

a-dontes-szabadsaga-tablazat
Mindig akkor kérd be a szükséges adatokat, amikor szükség is van rá. Pl: Ameddig nem tudod az átvételi módot, ne kérj be szállításhoz szükséges információkat.Egy kis odafigyeléssel azonban ezek a problémák könnyen eloszlathatók: elég egy jól megfogalmazott üzenet, vagy egy egyszerű kommunikációs fordulat. Íme néhány példa a teljesség igénye nélkül:

  • Ha már bekérsz feleslegesnek tűnő adatokat, magyarázd meg egy frappáns mondatban, hogy miért is van erre szükséged:
    a-dontes-szabadsaga-01
  • Magyarázd el, milyen előnyökkel jár a regisztráció:
    a-dontes-szabadsaga-02
  • Az elfogadásra kijelölt mezők értékét ne töltsd ki előzetesen. Hagyd, hogy a felhasználó tényleg döntési helyzetbe kerüljön. Pl: A Hírlevélre feliratkozás ne legyen előzetesen kitöltve, a felhasználó válasszon, hogy kér-e hírlevelet.
  • Tekints el a kötelező regisztrációtól. Hagyd meg a vásárlási folyamatban a döntés szabadságát:
    a-dontes-szabadsaga-03

Szolgáltató oldalon egyértelmű, hogy milyen előnyökkel jár a regisztrált ügyfelek számának növekedése. A vásárlás viszont csak abban az esetben lesz élmény a felhasználóknak, ha a regisztrációt nem akadályként élik meg és egyértelmű előnyöket tudunk biztosítani ezzel számukra.

Oszd meg bátran: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.